Spojená škola, Vojenská 13, Košice
Tento dokument rešpektuje plánované opatrenia a rozhodnutia relevantných úradov účinných od 1. júna 2020, a to hlavne opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR a rozhodnutie ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Organizácia a podmienky výchovy a vzdelávania základnej školy do konca školského roku 2019/2020
Všeobecné podmienky
- Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu umožňuje zriaďovateľom od 1. 6. 2020 otvorenie základných škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na účel výchovy a vzdelávania žiakov prípravného ročníka, prvého až deviateho ročníka.
- Účasť žiakov na vyučovaní v základnej škole / špeciálnej základnej škole, základnej škole pre žiakov s autizmom / je dobrovoľná.
- Z kapacitných dôvodov, ale najmä z dôvodu zabezpečenia kvalifikovaného vzdelávania v triedach 6. až 9. ročníka ZŠ pre žiakov s autizmom bez mentálneho postihnutia zachováme dištančné vzdelávanie.
- Žiaci budú rozdelení do skupín, v ktorých bude najviac:
6 žiakov / ZŠ pre žiakov s autizmom bez MP, ŠZŠ A variant, B variant
4 žiaci / ZŠ pre žiakov s autizmom s MP, ŠZŠ C variant
- Vytvorená skupina sa nebude meniť, aj keď počet žiakov klesne, nebude dochádzať k migrácií žiakov medzi jednotlivými skupinami. V prípade nízkych počtov žiakov zmenu skupiny zrealizujeme až v nasledujúcom týždni po dosiahnutí nízkeho počtu žiakov.
- Skupiny sa prioritne budeme snažiť vytvoriť identicky so zložením pôvodných tried, so zachovaním triednej učiteľky, učiteľa, ak nebude patriť do rizikovej skupiny.
- Metódy a obsah vzdelávacích a záujmových činností prispôsobíme zloženiu konkrétnej skupiny, vzhľadom na vek žiakov a úroveň ich vedomostí, znalostí a zručností.
- Obsah a formu všetkých vzdelávacích a záujmových činností budeme voliť tak, aby boli zaistené hygienicko – epidemiologické opatrenia.
- Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci základnej školy v súlade s aktuálnymi hygienicko – epidemiologickými nariadeniami a podľa svojho uváženia a možností zabezpečia rozostupy medzi žiakmi pri výchovno – vzdelávacom procese.
- Nástup do školy rozdelíme na niekoľko časových úsekov, a to od 7:30 hod do 8:30 hod v 10 min. intervaloch.
- Prevádzku školy a školského klubu detí zabezpečíme maximálne od 7:30 hod. do 16:30 hod. s maximálnym počtom 6 žiakov v skupine.
Riaditeľka školy zodpovedá za
- vydanie pokynov, upravujúcich podmienky základnej školy, elokovaného pracoviska a školského klubu detí na obdobie do konca školského roku 2019/2020 vo veciach:
- prevádzky a vnútorného režimu základnej školy a školského klubu detí do konca školského roku 2019/2020,
- podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov.
Riaditeľka školy zabezpečí
- Pri prvom nástupe do práce všetci zamestnanci základnej školy a školského klubu detí vyplnia dotazník o zdravotnom stave pred návratom do zamestnania (príloha č. 1).
- Na základe stavu, ktorý bol zistený na základe prieskumu medzi zákonnými zástupcami žiakov, zabezpečí v súčinnosti so zriaďovateľom plynulú prevádzku základnej školy a školského klubu detí, ak zriaďovateľ rozhodne o ich otvorení.
- Po dohode so zákonnými zástupcami zabezpečí, aby žiaci, s cieľom ochrany pred komunitným šírením ochorenia COVID – 19 v základnej škole, prichádzali a odchádzali len s osobami, ktoré so žiakom žijú v spoločnej domácnosti.
- Zabezpečí každodenný ranný zdravotný filter, ranné meranie teploty žiakov každej skupiny pedagogickým zamestnancom alebo iným povereným zamestnancom bezdotykovým teplomerom pri vstupe do základnej školy.
- Zabezpečí prevádzku základnej školy a školského klubu detí maximálne na deväť hodín denne / v čase od 7:30 hod. do 16:30 hod. / s maximálnym počtom 6 žiakov v jednej skupine v ZŠ.
Personálne zabezpečenie prevádzky základnej školy
- Výchovno-vzdelávaciu činnosť budú zabezpečovať pedagogickí zamestnanci, ktorí nepatria do rizikovej skupiny z hľadiska ohrozenia ochorením COVID – 19.
- Ostatné činnosti v škole (najmä upratovanie) zabezpečia nepedagogickí zamestnanci, ktorí nepatria do rizikovej skupiny z hľadiska ohrozenia ochorením COVID – 19.
- K rizikovým skupinám patria: a. tehotné ženy, b. osoby staršie ako 60 rokov, c. osoby s pridruženými chronickými chorobami a s oslabenou imunitou (s cukrovkou, kardiovaskulárnym ochorením, chronickou respiračnou chorobou alebo s imunodeficientným syndrómom).
- V prípade, že zamestnanec z rizikovej skupiny začne vykonávať prácu na pracovisku, vyznačí túto skutočnosť v dotazníku o zdravotnom stave pred návratom do zamestnania. (Príloha č. 1)
- Pracovno-právne otázky škola bude riešiť v súlade s usmernením k pracovnoprávnym aspektom po „otvorení základnej školy“. (Príloha č. 3)
Zákonný zástupca
- Zodpovedá za dodržiavanie hygienicko-epidemiologických opatrení pri príchode žiaka do základnej školy a pri odchode žiaka zo základnej školy (nosenie rúšok, dodržiavanie odstupov, dezinfekcia rúk).
- Zabezpečí pre svoje dieťa každý deň dve rúška a papierové jednorazové vreckovky.
- Dodržiava pokyny riaditeľky školy, ktoré upravujú podmienky prevádzky základnej školy do konca školského roku 2019/2020.
- Predkladá pri prvom nástupe žiaka do základnej školy, alebo po každom prerušení dochádzky žiaka do základnej školy v trvaní viac ako tri dni písomné vyhlásenie o tom, že žiak neprejavuje príznaky prenosného ochorenia a nemá nariadené karanténne opatrenie (príloha č. 2).
- V prípade, že u dieťaťa je podozrenie alebo potvrdené ochorenie na COVID_19, bezodkladne o tejto situácii informuje príslušného vyučujúceho a riaditeľa školy.
- Povinnosťou zákonného zástupcu je aj bezodkladne nahlásenie karantény, ak bola dieťaťu nariadená lekárom všeobecnej zdravotnej starostlivosti pre deti a dorast alebo miestne príslušným regionálnym hygienikom. Za týchto podmienok je dieťa zo školy vylúčené.
Organizácia výchovno – vzdelávacieho procesu
- Žiaci sa budú vzdelávať v ustálených skupinách s prideleným pedagógom, ktorý bude organizovať dopoludňajšiu výchovno-vzdelávaciu činnosť v rozsahu štyroch vyučovacích hodín.
- Dobrovoľná účasť žiakov na vyučovaní v základnej škole resp. nemožnosť zúčastňovať sa vyučovania v základnej škole z dôvodu naplnenia kapacity, prípadne iných dôvodov, neumožňuje základnej škole pokračovať vo vzdelávaní podľa školského vzdelávacieho programu.
- Z tohto dôvodu je nevyhnutná zmena organizácie vyučovania (úprava pôvodného rozvrhu, úprava vnútorného časového členenia vyučovacieho dňa) a nutnosť brať do úvahy fakt, že časť žiakov sa vzdelávania v základnej škole nezúčastní.
- Táto zmena štruktúry vyučovacieho dňa prináša aj možnosť autonómne upraviť obsah a formu vzdelávania. Zároveň je nevyhnutné, aby prítomnosť žiakov v škole mala význam nielen pre rozvoj vedomostí, zručností a kompetencií žiakov, ale aj pre pedagogických zamestnancov (rozvoj kreativity pri koncipovaní obsahu a formy vzdelávania spôsobom, ktorý je pre žiakov príťažlivý).
- V súlade s platným usmernením k obsahu a organizácii vzdelávania žiakov základných škôl počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020 písomné a ústne skúšanie nebudeme realizovať najmenej tri týždne „od nástupu žiakov do školy“.
- vzhľadom na charakter výchovno – vzdelávacieho procesu, ktorý bude škola uskutočňovať, budeme rešpektovať odporúčanie, aby sa písomné a ústne skúšanie nerealizovalo do konca školského roku 2019/2020.
- Činnosť školského klubu detí bude zabezpečená iba v prípade dostatočného počtu žiakov z ustálenej skupiny, minimálne v počte 4.
Postup zapájania zamestnancov školy do výchovno – vzdelávacieho procesu
- Pedagogickí zamestnanci, ktorí nastúpia do školy, budú zabezpečovať vyučovanie v škole a výchovné aktivity v školskom klube pre všetky ročníky.
- Pedagogickí zamestnanci, ktorí nebudú vykonávať prácu na pracovisku, pretože patria do rizikovej skupiny, budú realizovať primerané dištančné vzdelávanie pre žiakov školy, pre ktorých je zachované mimoriadne prerušenie školského vyučovania v základnej škole.
- V prípade, že všetci pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci budú vykonávať prácu na pracovisku, vyčleníme zamestnancov, ktorí sprostredkujú, podľa možností školy, vzdelávanie žiakom dištančne.
- Základná škola sprostredkuje žiakom s prístupom na internet live vysielanie vzdelávacích činností, uskutočňujúcich sa priamo v škole.
- Žiakom, ktorí nemajú prístup na internet a nebudú v škole, sprostredkuje škola distančné vzdelávanie doterajším spôsobom v rámci svojich možností tak, aby nepreťažovala tých zamestnancov, ktorí sa venujú prezenčnej forme výchovy a vzdelávania v základnej škole.
- Základná škola do konca školského roku nebude organizovať žiadne spoločné akcie – besiedky, rozlúčky so školským rokom a iné hromadné podujatia, kde dochádza k združovaniu väčšieho množstva osôb; v nevyhnutnom prípade realizuje podujatie len na úrovni skupiny a bez prítomnosti rodičov a iných osôb, nepracujúcich v škole.
- Základná škola neorganizuje školy v prírode a viacdňové školské výlety.
Opatrenia školy kvôli prevencii nákazy COVID-19
- Pri ceste do školy sa sprevádzajúce osoby a žiaci riadia opatreniami ÚVZ SR a pokynmi RÚVZ.
- Sprevádzajúce osoby sa vo vnútorných priestoroch školy nepohybujú.
- V snahe minimalizovať zhromažďovania osôb pred základnou školou zabezpečíme organizáciu pohybu osôb pred svojimi vnútornými a vonkajšími priestormi, tak aby sa minimalizoval kontakt medzi osobami.
- Škola zabezpečí každodenný ranný zdravotný filter, ranné meranie teploty žiakov každej skupiny a dezinfekciu rúk všetkých osôb pri vstupe do budovy, a to dezinfekčným prostriedkom vhodne umiestneným.
- Zákonný zástupca predkladá pri prvom nástupe žiaka do základnej školy, alebo po každom prerušení dochádzky v trvaní viac ako tri dni písomné vyhlásenie o tom, že žiak neprejavuje príznaky prenosného ochorenia a nemá nariadené karanténne opatrenie (príloha č. 2).
- Žiak si v šatni do skrinky odloží rezervné rúško (pre prípad znečistenia svojho používaného rúška). Toto nariadenie neplatí pre žiakov so závažnými poruchami autistického spektra!
- Žiak si odchádza umyť ruky bežným spôsobom, ktorý je v súlade s aktuálnymi hygienicko – epidemiologickými nariadeniami.
- Žiak nosí rúško všade vo vnútorných priestoroch základnej školy, okrem svojej skupiny v interných a externých priestoroch školy, kde prebieha výchovno – vzdelávací proces. Toto nariadenie neplatí pre žiakov so závažnými poruchami autistického spektra!
- Nepedagogický zamestnanec školy nosí rúško.
- Pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec majú odporučené nosiť rúško alebo ochranný štít pri výkone výchovno-vzdelávacieho procesu, v ostatných prípadoch nosia rúško alebo ochranný štít.
- V miestnosti, v ktorej sa zdržuje skupina, je zabezpečené časté a intenzívne vetranie.
- Vedenie školy odporúča organizovať aktivity tak, aby bolo možné väčšiu časť dňa tráviť vonku či už v areáli školy, alebo mimo neho podľa podmienok školy.
- Rovnako odporúčame vykonávať v externom prostredí aj telesno-výchovne aktivity, nie vo vnútornom prostredí telocvične.
- Každý zamestnanec školy je povinný opakovane upozorňovať žiakov na dodržiavania hygienických pravidiel pri kašľaní a kýchaní.
- Presuny skupín žiakov, pohyb po chodbách, návštevu toaliet či spoločných priestorov budeme organizovať tak, aby boli minimalizované kontakty ako medzi skupinami, tak jednotlivcami, vrátane zamestnancov školy.
- Skupiny žiakov vonku budeme intervalovo striedať. V areáli školy vytvoríme oddelené priestory pre jednotlivé skupiny.
- Rukavice pre bežné činnosti nie sú nutné, potrebné sú napr. pri príprave jedla, likvidácii odpadov, dezinfekcii atď.
- Toalety budú vybavené mydlom v dávkovači a jednorazovými papierovými utierkami (obrúskami) pre bezpečné osušenie rúk.
- Upratovanie a dezinfekcia toaliet bude prebiehať minimálne dvakrát denne a podľa potreby.
- Upratovací personál je informovaný a poučený o sprísnených podmienkach upratovania a o potrebe priebežného čistenia a dezinfekcie dotykových plôch, ostatných povrchov a predmetov.
- Dôkladné čistenie všetkých miestností, v ktorých sa žiaci, pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci školy nachádzajú, sa bude vykonávať najmenej raz denne.
- Dezinfekcia dotykových plôch, ostatných povrchov alebo predmetov, ktoré používa zvlášť veľký počet ľudí, bude vykonávaná minimálne dvakrát denne a podľa potreby (napr. kľučky dverí).
- V priestoroch školy zabezpečíme také smetné koše, aby nebol nutný fyzický kontakt rúk s košom pri zahadzovaní odpadu (napr. odstránenie vrchného uzáveru koša a pod.) Stravovanie
- Pre žiakov v kmeňovej škole zabezpečíme stravovanie v ŠJ pri gymnáziu na Škultétyho ulici v Košiciach.
- Žiaci v elokovanom pracovisku majú zabezpečené stravovanie v ŠJ pri ŠZŠ Inžinierska 24 v Košiciach.
- Stravovanie v jedálni sa budeme snažiť zabezpečiť takým spôsobom, aby sa skupiny žiakov nepremiešavali.
- Žiaci navštevujúci ŠKD sa presunú do jedálne v sprievode svojho vychovávateľa.
- Žiaci, ktorí nenavštevujú ŠKD budú do jedálne sprevádzaní prideleným učiteľom, prípadne asistentom učiteľa z dopoludňajšieho vzdelávania.
- Stravu vydá personál spolu s čistým príborom.
- Žiaci si sami jedlo a pitie nedokladajú a neberú si ani príbory.
- Pri príprave jedál a pri vydávaní jedál je nutné dodržiavať bežné hygienické pravidlá.
Pri podozrení na ochorenie
- Nikto s príznakmi infekcie dýchacích ciest, ktoré by mohli zodpovedať známym príznakom COVID-19 (zvýšená telesná teplota, kašeľ, zvracanie, kožná vyrážka, hnačky, náhla strata chuti a čuchu, iný príznak akútnej infekcie dýchacích ciest) nesmie vstúpiť do priestorov základnej školy.
- Ak žiak v priebehu dňa bude vykazovať niektorý z možných príznakov COVID-19, umiestnime ho do samostatnej miestnosti a budeme kontaktovať zákonných zástupcov, ktorí ho bezodkladne vyzdvihnú.
- O podozrení na nákazu COVID – 19 základná škola bude okamžite informovať príslušný RÚVZ tak, ako je to v prípade iných infekčných ochorení.
- Ak sa u zamestnanca základnej školy alebo školského klubu detí objavia príznaky nákazy COVID – 19 v priebehu jeho pracovného dňa, bezodkladne o tom informuje riaditeľa školy a opustí školu v najkratšom možnom čase s použitím rúška.
- V prípade potvrdenia ochorenia Základná škola postupuje podľa usmernenia príslušného RÚVZ.
Na stiahnutie
V Košiciach 25.05.2020
Mgr. Iveta Baková
riaditeľka školy
—————————————————
Vážení rodičia, milí žiaci,
na základe usmernenia na hodnotenie žiakov základných škôl v čase mimoriadnej situácie spôsobenej prerušením vyučovania v školách v školskom roku 2019/2020 Vám vedenie školy
o z n a m u j e
N E H O D N O T E N I E tých predmetov, ktoré pôvodne boli hodnotené, avšak
podmienky v čase prerušeného vyučovania neumožňujú naplniť ciele predmetu kvalitnou/plnohodnotnou realizáciou.
- Organizačná zložka: Základná škola pre žiakov s autizmom
V triedach pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami bez mentálneho postihnutia podmienky v čase prerušeného vyučovania neumožňujú naplniť ciele kvalitnou/plnohodnotnou realizáciou v týchto predmetoch:
1.stupeň ZŠ:
- informatika,
- etická/náboženská výchova,
- pracovné vyučovanie / prípravný ročník, 3. a 4. ročník,
- hudobná výchova,
- výtvarná výchova,
- telesná a športová výchova,
- rozvíjanie komunikačných schopností a sociálnych zručností /1., 2., 3. ročník
- rozvíjanie grafomotorických zručností a písanie / 2. ročník
2.stupeň ZŠ:
- informatika,
- etická/náboženská výchova,
- technika,
- hudobná výchova,
- výtvarná výchova,
- telesná a športová výchova,
- rozvíjanie komunikačných schopností a sociálnych zručností.
V triedach pre žiakov s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami s
mentálnym postihnutím podmienky v čase prerušeného vyučovania neumožňujú naplniť
ciele kvalitnou/plnohodnotnou realizáciou v týchto predmetoch:
- etická/náboženská výchova,
- pracovné vyučovanie,
- hudobná výchova,
- výtvarná výchova,
- telesná výchova a športová výchova.
Vážení rodičia,
v týchto dňoch prebiehajú zápisy na základné školy. V zmysle platnej
legislatívy, zákon č. 245/2008 Z.z., § 20 odsek 2,4,5 pre zákonných zástupcov
dieťaťa vyplýva zákonná povinnosť prihlásiť dieťa na plnenie povinnej školskej
dochádzky v základnej škole / zápis v školskom obvode, v ktorom má dieťa
trvalý pobyt /spádová škola.
Ak sa jedná o dieťa so špeciálnymi vzdelávacími potrebami zákonný zástupca
takéhoto dieťaťa sa po zúčastnení na Zápise v spádovej škole obráti na príslušný
typ špeciálnej školy podľa druhu postihnutia dieťaťa / Špeciálna základná škola,
Základná škola pre žiakov s autizmom zaslaním vyplnenej Žiadosti o prijatie
do školy a Formulára na zápis a prijatie dieťaťa do školy, a to buď poštou
alebo doručením priamo do schránky školy na Vojenskej 13 v Košiciach,
v termíne do 15.05.2020. Oba dokumenty si stiahnete z webovej stránky školy.
Ak zákonný zástupca nemá možnosť elektronicky komunikovať so školou,
môže si vyzdvihnúť formulár osobne v Spojenej škole na Vojenskej 13 v
Košiciach. Po vyplnení a podpísaní zákonným zástupcom ho doručí do školy
podľa pokynu riaditeľky školy. Všetky kontakty so školou sa uskutočnia, čo
najbezpečnejším spôsobom s dôrazom na dodržiavanie hygienicko-
epidemiologických opatrení.
Súčasťou Žiadosti o prijatie dieťaťa do špeciálnej školy sú aj závery z vyšetrení
poradenského centra, prípadne u žiakov s autizmom aj doklad o potvrdení Dg.
F84 detským psychiatrom. Zákonný zástupca dieťaťa so špeciálnymi výchovno-
vzdelávacími potrebami doloží vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného
poradenstva a prevencie najneskôr do štyroch týždňov od skončenia
mimoriadneho prerušenia školského vyučovania.
Plánované dni „Otvorených dverí“ vzhľadom k mimoriadnej situácii sa tento rok
konať nebudú.
Po zaslaní vyššie uvedených dokumentov sa s Vami telefonicky skontaktujeme
a dohodneme ďalší postup.
S úctou
Mgr. Iveta Baková
riaditeľka školy
K stiahnutiu:
Žiadosť o prijatie dieťaťa.doc
Formulár na prijatie dieťaťa.doc
Základná škola pre žiakov s autizmom je najmladšou organizačnou zložkou Spojenej školy, Vojenská 13, Košice. Do siete škôl bola MŠ SR zaradená k 01.09.20010, organizačnou zložkou Spojenej školy sa stala 01.09.2011.
V základnej škole pre žiakov s autizmom poskytujeme vzdelávanie žiakom v triedach pre žiakov s autizmom s mentálnym postihnutím, ale aj v triedach pre žiakov s autizmom bez mentálneho postihnutia.
Základom pre prijatie žiakov do ZŠ pre žiakov s autizmom sú závery diagnostických vyšetrení zameraných na zistenie ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb vykonaných zariadeniami výchovnej prevencie a poradenstva. Nie menej dôležité sú taktiež závery odborného lekára – detského psychiatra. Autizmus je pervazívna vývinová porúch (zasahujúca celkový vývin dieťaťa) prejavujúca sa poruchami v oblastiach komunikácie, sociálnych vzťahov a predstavivosti.
Dieťa s autizmom možno výrazne ovplyvňovať špeciálno-pedagogickým pôsobením, špeciálnymi edukačnými metódami. Cieľom je ovplyvniť vývin dieťaťa tak, aby dospel na úroveň maximálne možnej nezávislosti (samostatnosti), ktorá mu umožní využívať všetky nadobudnuté vedomosti, zručnosti a návyky pre úspešný a plnohodnotný život.
Metód, ktoré ovplyvňujú vývin autistického dieťaťa je v súčasnosti už viacero. Jednou z nich je aj americká metóda TEACCH (Teaching and Education of Autistic and Communication for Handicapped Children) – celoživotný komplexný program pôsobenia na deti s autizmom. Práve z nej čerpal tím odborníkov pri zakladaní prvej experimentálnej autistickej triedy v našej škole pred viac ako pätnástimi rokmi. Je to metóda, ktorá sama o sebe aplikuje mnoho rozličných prístupov k autizmu.
Naša škola a jej pedagógovia sú otvorení všetkým novým metódam a informáciám, ktoré by mohli výraznou mierou prispieť k rozvoju našich žiakov s autizmom. Príkladom je aj ABA terapia, ktorú úspešne aplikujeme v škole za výraznej pomoci rodičov našich žiakov aj počas vyučovania.
Žiaci s autizmom sú v našej škole vzdelávaní v štruktúrovaných triedach podľa individuálnych vzdelávacích programov, ktoré im pedagógovia vypracovávajú vzhľadom na možnosti a schopnosti dieťaťa.
Základná škola pre žiakov s autizmom má deväť ročníkov s možnosťou absolvovania prípravného ročníka, ktorý je určení pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, ale nedosiahli školskú spôsobilosť a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy.
Harmonogram prijímania na Strednú školu pre školský rok 2017\2018