• Škola
    • História
    • Materská škola pre deti s autizmom
    • Špeciálna základná škola
    • ZŠ pre žiakov s autizmom
    • Praktická škola
  • Život školy
    • Aktuality
    • Organizácia školy
    • Rada školy, ZR
    • Prijímacie konanie
    • Hodnotiaca správa
    • Školský poriadok
    • GDPR
    • Smernica úhrady cestovných nákladov na dopravu žiakov
    • Smernica k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školskom prostredí
    • Smernica krízovej intervencie
    • Parlament
    • Školský časopis
    • Snoezelen miestnosť
    • Školské projekty
  • Galéria
    • Šk. rok 2013/2014
    • Šk. rok 2019/2020
    • Šk. rok 2018\2019
    • Šk. rok 2017/2018
    • Šk. rok 2016/2017
    • Šk. rok 2015/2016
    • Šk. rok 2014/2015
    • Školský klub detí
  • Ekonomika
    • Verejné súťaže
    • Zmluvy
    • Objednávky
    • Faktúry
    • Súhrnné správy
    • Partneri a sponzori
    • 2 % z dane OZ RUKA
  • Školská psychologička
  • Kontakt
  • Nápady na zábavu
  • Naše úspechy
  • Dokumenty na stiahnutie
  • Prihlásenie

Smernica k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školskom prostredí



Smernica k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školskom  prostredí

 

Úvodné ustanovenie

Riaditeľka Spojenej školy, Vojenská 13, Košice ( ďalej škola ) v súlade s Metodickým usmernením MŠ SR č. 7/2006 – R z 28. marca 2006 v y d á v a  smernicu k prevencii a riešeniu šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach

 Čl. 1

 Charakteristika šikanovania

 1. Šikanovaním rozumieme akékoľvek správanie žiaka alebo žiakov, ktorého zámerom je ublíženie inému žiakovi alebo žiakom, prípadne ich ohrozenie alebo zastrašovanie. Ide o cielené a opakované použitie násilia voči takému žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z najrôznejších dôvodov nevedia alebo nemôžu brániť. Šikanovanie sa prejavuje v rôznych podobách, ktoré môžu mať následky na psychickom a fyzickom zdraví.

2. V rámci účinnej prevencie šikanovania je dôležité :

a) zabezpečiť spoluprácu rodičov, žiakov a zamestnancov školy,

b) dôsledne vykonávať dozor zo strany pedagogických zamestnancov počas

prestávok a v „ kritických zónach školy,

c) informovanosť všetkých zainteresovaných ( pedagogických zamestnancov,

rodičov, žiakov ) o postupe pri odhalení agresívneho správania sa žiakov,

d) spolupracovať s odborníkmi CPPPaP, CŠPPP,

e) zabezpečiť vzdelávanie pedagogických zamestnancov v oblasti prevencie

šikanovania a agresívneho správania.

Čl. 2

 Podstatné znaky šikanovania

 a) úmysel bezprostredne smerujúci k fyzickému alebo psychickému ublíženiu druhému,

b) agresia jedného žiaka alebo skupiny žiakov,

c) opakované útoky,

d) nevyrovnaný pomer síl medzi agresorom a obeťou,

e) urážlivé nadávky, posmech,

f) odcudzenie vecí atď.

Čl. 3

 Podoby šikanovania a jej prejavy v školskom prostredí

 

1. Priama podoba:

a) fyzické útoky,

b) urážlivé prezývky,

c) nadávky,

d) posmech,

e) tvrdé príkazy agresora vykonať určitú vec proti vôle obete,

f) odcudzenie veci atď.

2. Nepriama podoba:

a) prehliadanie a ignorovanie obete.

3. Prejavy šikanovania :

a) zhoršenie vzťahov v triednom kolektíve,

b) vtieravé správanie agresora,

c) utiahnuté správanie obete,

d) obeť čaká na odchod spolužiakov zo školy,

e) obeť sa zdržiava počas prestávok v blízkosti učiteľa,

f) zhoršenie správania obete,

g) zvýšená chorobnosť obete,

h) obeť máva „náhodné “ zranenia ,

i) obeť máva často poškodené veci v osobnom vlastníctve a školské pomôcky.

Čl. 4

Zodpovednosť školy

 

1. Škola zodpovedá za žiakov v čase školského vyučovania a školských akcií v súlade so

školským zákonom, Dohovorom o právach dieťaťa a podľa pracovného poriadku školy.

2. Za povinnosť uvedenú v predchádzajúcom bode sú zodpovední všetci pedagogickí

zamestnanci školy:

a) ktorí realizujú vyučovací proces,

b) ktorí vykonávajú počas prestávok pedagogický dozor na chodbách,

c) ktorí vykonávajú pedagogický dozor počas školských akcií rôzneho druhu (školské

výlety, kurzy, exkurzie, kultúrne podujatia, športové podujatia a ďalšie školské akcie),

d) ktorí vykonávajú pedagogický dozor počas záujmových krúžkov.

3. Škola zodpovedá aj za škodu, ktorú v čase vyučovania, resp. v dobe vykonávania tzv.

prechodného dohľadu spôsobí žiak, pokiaľ ten, kto je povinný vykonávať dohľad

nepreukáže, že náležitý dohľad nezanedbal (§ 422 Občianskeho zákonníka).

4. Šikanovanie, resp. jeho náznaky, nesmie byť zamestnancami školy v žiadnej miere

akceptované. Pedagogický zamestnanec musí šikanovanie medzi žiakmi bez

meškania riešiť a každej jeho obeti poskytnúť okamžitú pomoc. Je povinný ihneď

túto skutočnosť oznámiť triednemu učiteľovi agresora a obete, výchovnému poradcovi,

prípadne vedeniu školy.

Čl. 5

 Účastníci prevencie šikanovania

 

a) vedenie školy – dohliada na realizáciu celoškolskej stratégie proti šikanovaniu,

b) výchovná poradkyňa – koordinuje preventívne pôsobenie, eviduje potencionálnych

agresorov a obete, spolupracuje s triednymi učiteľmi , koordinátorom PDZ a CPPPP,

c) špeciálny pedagóg – pomáha zmierňovať možné príčiny agresie , sprostredkúva

kontakty s poradenskými inštitúciami,

d) triedny učiteľ – buduje triedny kolektív na báze vzájomnej dôvery medzi ním, žiakmi

a rodičmi,

e) ostatní pedagogickí zamestnanci – aktívne sa podieľajú na nesúhlasnom postoji voči

prejavom šikanovania

f) vychovávateľky ŠKD – sledujú správanie detí v čase po vyučovaní a spolupracujú

s rodičmi,

g) vedúci záujmových útvarov – viď vychovávateľky,

h) žiaci – sledujú správanie v rámci triednych kolektívov a sú oboznámení so spôsobmi

boja proti šikanovaniu

i) rodičia – sledujú správanie svojich detí a spolupracujú s učiteľmi,

j) všetci zainteresovaní – spolupracujú s poradnými organmi – Polícia, CPPPaP, CŠPPP,

UP a pod.

Čl. 6

 Priestupková a trestnoprávna zodpovednosť

 

1. Šikanovanie žiakov môže v určitých prípadoch napĺňať skutkovú podstatu priestupkov

v zmysle zákona č. 372/1990 Z. z. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Ide

predovšetkým o priestupky:

a) proti občianskemu spolunažívaniu,

b) proti majetku.

2. Zodpovedným za priestupky je ten, kto v čase spáchania priestupku dovŕšil pätnásty

rok svojho veku. Ak v čase spáchania priestupku dovŕšil pätnásty rok a neprekročil

osemnásty rok svojho veku, zaraďuje sa do kategórie „mladistvých“.

3. Šikanovanie žiakov môže v určitých prípadoch napĺňať aj skutkovú podstatu trestných

činov v zmysle zákona č. 300/2005 Z. z. – Trestný zákon. Ide najmä o trestný čin:

a) ohovárania,

b) nebezpečného vyhrážania,

c) ublíženia na zdraví,

d) obmedzovania osobnej slobody,

e) nátlaku,

f) vydierania,

g) lúpeže,

h) hrubého nátlaku,

i) krádeže,

j) poškodzovania cudzej veci,

k) neoprávneného užívania cudzej veci.

4. Páchateľom trestného činu je ten, kto trestný čin spáchal sám. Za spolupáchateľstvo

trestného činu sa považuje, ak bol trestný čin spáchaný spoločným konaním dvoch alebo

viacerých osôb.

5. Trestne zodpovedný je ten, kto v čase spáchania činu dovŕšil štrnásty rok svojho veku.

Žiaci, ktorí v čase spáchania trestného činu dovŕšili štrnásty rok a neprekročili osemnásty

rok svojho veku sa podľa trestného zákona zaraďujú do kategórie „mladistvých“.

6. Pedagogický zamestnanec školy, ktorý sa dozvie o prípade šikanovania a neprijme

v tomto smere žiadne opatrenie, sa vystavuje riziku trestného postihu.

7. Konaním podľa predchádzajúceho bodu môže pedagogický zamestnanec napĺňať

i skutkovú podstatu trestného činu neprekazenia trestného činu, neoznámenia trestného

činu alebo ublíženia na zdraví a to tak, že inému z nedbanlivosti ublíži na zdraví tým, že

poruší dôležitú povinnosť vyplývajúcu z jeho zamestnania, povolania, postavenia alebo

funkcie, alebo uloženú mu podľa zákona.

Čl. 7 

Postup v prípade zistenia šikanovania

 

V prípade, že v priestoroch budovy počas školského vyučovania a na školských akciách

uvedených v čl. 4, bod 2, písm. c) sa zistí prípad šikanovania, je každý pedagogický

i nepedagogický zamestnanec povinný postupovať:

1. Zamestnanec, ktorý zistí šikanovanie, informuje o tejto skutočnosti triedneho

učiteľa agresora a obete (predtým si zistí meno a priezvisko žiakov a triedu,

ktorú navštevujú), výchovného poradcu a člena vedenia školy.

2. Triedni učitelia si na vyšetrenie prizvú daných žiakov, zamestnanca školy, ktorý

skutočnosť oznámil a výchovného poradcu (pri zachovaní dôvernosti).

O danom vyšetrení spíšu zápis, pričom tento odovzdajú v jednom vyhotovení:

a) zákonnému zástupcovi obete a agresora

b) výchovnému poradcovi.

c) jeden exemplár vložia do osobného spisu žiaka.

V zápise popíšu skutočnosť, vyjadrenia agresora a obete a navrhnú opatrenia na riešenie.

3. Triedni učitelia agresora a obete v spolupráci s výchovným poradcom si pozvú na

pohovor rodičov, resp. zákonných zástupcov týchto žiakov. Aj o tomto

stretnutí spíšu zápis (pri zachovaní dôvernosti). K pohovoru prizvú aj člena vedenia školy.

4. Po písomnom uzavretí celého prípadu, zvážení návrhov na opatrenia, vyjadrení agresora

a obete, rodičov, resp. zákonných zástupcov týchto žiakov riaditeľ školy rozhodne

o ďalšom postupe v súlade so školským poriadkom školy, pracovným poriadkom školy,

resp. zákonom č. 300/2005 Z. z. – Trestný zákon a zákonom č. 372/1990 Z. z. – Zákon

SR o priestupkoch.

5. Nakoľko šikanovanie je závažným negatívnym spoločenským javom, celý prípad

vyšetrenia šikanovania sa bude realizovať pri zachovaní dôvernosti až do vyriešenia

daného prípadu.

Týmto postupom nie je dotknutá informačná povinnosť školy.

6. V prípade, že tento negatívny jav zistí žiak školy, je povinný okamžite o tejto skutočnosti

informovať svojho triedneho učiteľa, výchovného poradcu , školského psychológa v ich neprítomnosti člena vedenia školy.

Čl. 8

 Metódy riešenia šikanovania

 

1. Pre vyšetrenie šikanovania žiakov v našej škole sa použijú tieto metódy:

a) zaistenie ochrany obetiam,

b) rozhovor so žiakmi, ktorí na šikanovanie upozornili, rozhovor s obeťou a agresormi,

c) nájdenie vhodných svedkov, individuálne, prípadne konfrontačné rozhovory so

svedkami – nikdy nekonfrontovať obeť a agresora,

d) kontaktovanie rodičov alebo zákonných zástupcov žiakov,

e) kontaktovanie špecializovaných inštitúcií (CPPPaP, diagnostické centrum atď.)

Kontakt zabezpečuje výchovný poradca.

f) využitie anonymnej dotazníkovej metódy.

2. Pri výskyte skupinového násilia voči obeti sa použije tento postup:

a) okamžitá pomoc obeti,

b) dohoda riaditeľa školy s výchovným poradcom, triednymi učiteľmi a s ostatnými

pedagogickými zamestnancami školy na postupe vyšetrovania,

c) vlastné vyšetrenie,

d) zabránenie možnej krivej výpovede agresorov, ich izolácia bez možnosti dohodnúť sa

na spoločnej výpovedi,

e) pokračujúca pomoc a podpora obete,

f) nahlásenie prípadu polícii – rozhodne riaditeľ školy,

g) kontaktovanie rodičov alebo zákonných zástupcov žiakov – zabezpečia triedni učitelia,

h) kontaktovanie špecializovaných inštitúcií.

Čl. 9

 Opatrenia na riešenie situácie

 

V prípade, že sa vyskytne prípad šikanovania, sa použijú tieto opatrenia:

1. Opatrenia pre obete:

a) odporučiť rodičom žiakov vyhľadať odbornú starostlivosť (hlavne CPPPaP),

b) zorganizovať skupinový intervenčný program riaditeľa školy v spolupráci s CPPPaP,

c) informovanie a poradenstvo pre rodičov žiakov.

2. Opatrenia voči agresorov:

a) odporučiť rodičom agresorov vyhľadať odbornú pomoc,

b) výchovné opatrenia – pokarhanie triednym učiteľom, pokarhanie riaditeľkou školy,

c) preložiť žiaka do inej triedy,

d) znížiť známku zo správania,

3. Opatrenia v mimoriadnych prípadoch:

a) odporučiť rodičom umiestniť žiaka na dobrovoľný diagnostický pobyt do liečebnovýchovného

sanatória,

b) oznámiť príslušnému Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny – sociálno-právna

ochrana detí za účelom využitia nutných výchovných opatrení v prospech

maloletého v zmysle zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci, v znení

neskorších predpisov,

c) oznámiť príslušnému útvaru Policajného zboru SR, ak došlo k závažnejšiemu

prípadu šikanovania, pri ktorom je podozrenie, že bol spáchaný trestný čin

alebo čin inak trestný (u maloletých).

Čl. 10 

Spolupráca školy s rodičmi žiakov a ďalšími inštitúciami

 

1. Pri podozrení na šikanovanie žiaka sú koordinátor prevencie drogových závislostí

a sociálno-patologických javov, výchovný poradca, ale hlavne triedni učitelia povinní

upozorniť rodičov žiakov:

a) aby si všímali možné príznaky šikanovania a

b) súčasne im ponúknuť pomoc.

Táto povinnosť platí tak pre rodinu obete ako aj pre rodinu agresora.

2. Pri pohovore s rodičmi sú učitelia povinní dbať na taktný prístup a najmä zachovanie

dôvernosti informácií.

3. Spoluprácu pri danej problematike so špecializovanými inštitúciami za školu zabezpečuje

výchovný poradca a koordinátor prevencie drogových závislostí a sociálno-patologických

javov.

4. Pri podozrení, že šikanovanie naplnilo skutkovú podstatu priestupku alebo trestného

činu, je riaditeľ školy povinný oznámiť túto skutočnosť príslušnému útvaru PZ SR.

5. Riaditeľ školy je povinný bez zbytočného odkladu oznámiť orgánu sociálno-právnej

ochrany skutočnosti, ktoré ohrozujú žiaka, alebo že žiak spáchal trestný čin, prípadne

opakovane páchal priestupky.

Čl. 11

 Všeobecné a záverečné ustanovenia

 

1. Základným preventívnym opatrením základnej školy je princíp:

„Sme škola, kde sa šikanovanie netoleruje v žiadnych podobách!“

2. Formy správania a konania uvedené v čl. 3 a čl. 5 tejto smernice nie sú v žiadnom

prípade neškodným humorom a zábavou.

3. Úlohou vedenia školy, všetkých pedagogických a nepedagogických zamestnancov

školy je vytvoriť pozitívnu klímu v škole, aby sa predchádzalo prejavom antisociálneho

správania jednotlivcov alebo skupín žiakov.

4. Táto smernica je v súlade s pravidlami správania a konania žiakov vrátane sankcií za

ich porušenie zapracovanými v školskom poriadku školy.

5. Výchovný poradca ako aj koordinátor prevencie drogových závislostí a sociálnopatologických javov zapracujú ustanovenia tejto smernice do svojich plánov práce.

6. S touto smernicou sú povinní oboznámiť žiakov školy všetci triedni učitelia.

7. S touto smernicou oboznámia rodičov, resp. zákonných zástupcov žiaka na

rodičovských združeniach jednotlivých tried.

8. Táto smernica bude zverejnená na informačnej tabuli školy (pre žiakov), v zborovni

školy (pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy a triednych

učiteľov) ako aj na internetovej stránke školy.

9. Smernica nadobúda účinnosť dňom 1.02.2011 a platí na dobu neurčitú.

Mgr. Iveta Baková, riaditeľka školy

 

 

 

 

 

Najnovšie články

  • POZOR zmena v organizácii vzdelávania
  • Vážení rodičia
  • P O Z O R dôležitý oznam
  • Vážení rodičia!
  • September 2020
Marec 2021
P U S Š P S N
« Nov    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
SPOJENÁ ŠKOLA, Vojenská 13, Košice       Tel.: +421 55 729 49 46       Email: info@spojvojke.sk
Back to Top